Siatka hubowy portu lotniczego w Poznaniu może się powiększyć, a wszystko za sprawą Swiss International Air Lines i Turkish Airlines, które wystąpiły o przyznanie slotów na Ławicy, a koordynator wielkopolskiego lotniska alokował wnioskowane prawa. O ile pojawienie się szwajcarskiego przewoźnika jest operacyjnie łatwe, to debiut tureckiego giganta w Poznaniu jest uzależniony od renegocjacji bilateralnej umowy lotniczej Polski i Turcji.
Z Poznania linami tradycyjnymi można dolecieć do Amsterdamu, Frankfurtu nad Menem, Kopenhagi, Monachium i Warszawy, a do Dubaju boeingami 737 MAX 8 hybrydowego przewoźnika ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, flydubai. Szereg lotów oferują także Ryanair i Wizz Air, jak i operatorzy czarterowi, w tym Enter Air.
Jest szansa, że letnia siatka połączeń mogłaby się wzbogacić o dwa kierunki stricte hubowe, albowiem koordynator portu lotniczego im. Henryka Wieniawskiego (Airport Coordination Limited) przyznał Swiss International Lines oraz Turkish Airlines prawa na wykonywanie lotów do Poznania.
Jeśli przewoźnicy ze Szwajcarii i Turcji skorzystaliby z przyznanych slotów, to ze stolicy Wielkopolski byłoby można latać do Zurychu i Stambułu. O ile pojawienie się szwajcarskiego przewoźnika jest operacyjnie wykonalne, to debiut tureckiego giganta w Poznaniu jest uzależniony od renegocjacji bilateralnej umowy lotniczej Polski i Turcji, która została w zeszłym roku lekko zliberalizowana.
Brytyjski koordynator slotów przyznał Swiss International Air Lines 46 slotów, co pozwoliłoby na zaoferowanie w sumie 23 rotacji, więc rejsy Zurych – Poznań byłyby realizowane maksymalnie dwa razy w tygodniu, a uruchomienie lotów odbyłoby się późną wiosną lub na początku lata. Ewentualna podaż foteli wynosiłaby 8 280, więc operacje SWISS-u wykonywałyby airbusy A320-200, które mogą pomieścić 180 pasażerów.
Turecki hegemon wystąpił o alokację 36 slotów i tyle otrzymał. Taka mała liczba praw na starty i lądowania pozwoliłaby na zaoferowanie zaledwie 18 rotacji. Oferowanie wynosiłoby 6 084 fotele, więc połączenia między Stambułem a wielkopolskim portem lotniczym realizowałyby boeingi 737-900ER. Flota Turkish Airlines liczy 15 takich samolotów; ten typ wąskokadłubowców może zabrać na pokład 169 pasażerów: 16 w klasie biznes i 153 w klasie ekonomicznej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.